Monday, September 04, 2006

Benarkah Umno masih iktiraf Tun Dr M negarawan ulung?

Assalamualaikum.

Sejak bekas Tun Dr Mahathir mengumumkan hasrat untuk menjadi perwakilan bahagian dalam perhimpunan agung Umno beberapa minggu yang lepas. Ramai di kalangan pimpinan-pimpinan Umno menasihatkan agar bekas presiden Umno itu agar membatalkan hasratnya untuk menjadi perwakilan bahagian. Alasan mereka Tun adalah bekas presiden Umno yang pernah duduk di kerusi presiden semasa perhimpunan agung dahulu, jadi mereka tidak mahu Tun mencemarkan kedudukannya sebagai negarawan ulung dengan memeletakkan taraf beliau sebagai perwakilan bahagian dan mereka mahu letak diri Tun setaraf dengan kedudukannya sebagai negarawan ulung yang dihormati di peringkat antarabangsa.

Persoalannya di sini adakah benar-benar orang-orang Umno ini menghargai bekas bos mereka ini sebagai negarawan ulung? Sedangkan sebelum ini kita sudah lihat Tun yang dahulunya dilayan oleh media bagaikan raja, kini bukan sahaja kenyataannya tidak di layan oleh media-media arus perdana, media-media ini pula dijadikan alat untuk menyerang beliau yang mengakibatkan beliau terpaksa mencari media-media alternatif yang dahulu menjadi seteru politik beliau. Tun Dr Mahathir yang kini mencecah umur 80 tahun ini juga sering diserang oleh ahli-ahli Umno yang dahulunya setia kepada beliau dan orang yang paling hebat menyerangnya adalah Dato' Seri Nazri Aziz sendiri. Malahan pengganti beliau sendiri menyifatkan beliau sebagai iblis kerana sering mengkritik pentadbiran perdana menteri.

Jelasnya di sini, mereka tidak mahu Dr Mahathir menjadi perwakilan bahagian bukanlah kerana mereka mahu menjaga status bekas presiden mereka sebagai negarawan ulung, tetapi lebih kepada ketakutan mereka terhadap tindakan Dr Mahathir yang akan mengubah budaya mengampu, menyanjung dan memuji pimpinan dalam perhimpunan agung Umno kepada budaya mengkritik pimpinan.

posted by Lidah Penghunus @ 5:19 PM   2 comments

2 Comments:

At 9:19 PM, Blogger Idham said...

sudah ke mari :)
salam...

saya setuju atas cadangan Tun tak tawarkan diri sebagai perwakilan...saya juga rasa terkilan dengan layan yang di beri kpd Tun ahir ahir ini...

apa2 pun, sebagai perantau...saya mengharap akan pulang ke negara yang aman damai...makmur sejahtera...

Idham

 
At 11:10 PM, Blogger Lidah Penghunus said...

InsyaAllah, semoga selamat pulang ke negara tercinta. kalau mahu ikuti perkembangan semasa mengikut matra yang berbeza, kunjungi je blog saya

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter