Friday, September 15, 2006

Jika IPCMC perlu dikaji, ISA juga perlu dikaji semula.

Assalamualaikum.

Jika akhbar semalam menyiarkan kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan yang menolak cadangan penubuhan IPCMC, akhbar hari ini KPN yang baru dilantik ini menjelaskan bahawa pihaknya tidak menolak IPCMC tetapi mempersoalkan perlaksanaannya dan minta ianya dikaji semula;

“Antaranya ialah apabila seseorang anggota dijatuhkan hukuman oleh IPCMC, tidak ada peluang untuk merayu sedangkan Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan ruang untuk seseorang yang dijatuhi hukuman merayu.
“Perkara ini tidak memberi keadilan kepada anggota PDRM kerana hak asasi mereka sebagai warganegara dinafikan,’’ katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di sini hari ini" Utusan Malaysia - 15 September 2006.


Di sini kita sudah lihat bahawa PDRM juga mahukan hak mereka dibela, tidak mahu mereka dizalimi oleh undang-undang atau akta yang jelas berat sebelah. Mereka menuntut diperhalusi lagi IPCMC agar hak anggota polis yang dijatuhkan hukuman untuk membuat rayuan terjamin. Ianya samalah juga dengan mereka khususnya daripada Gerakan Mansuhkan ISA atau GMI yang mahu agar ISA dimansuhkan kerana telah menzalimi tahanan-tahanan yang belum dibuktikan bersalah oleh mahkamah. Sebenarnya mereka ini juga bukanlah bermaksud agar Akta Keselamatan Dalam Negeri ini dihapuskan terus. Saya percaya mereka juga setuju tentang kewujudan akta ini untuk melindungi keselamatan rakyat.

Namun begitu apa yang mereka persoalkan adalah peruntukkan akta tersebut yang boleh menahan sesiapa sahaja yang dikehendaki tanpa melalui proses perbicaraan mahkamah dan tahanan ini boleh ditahan seberapa lama yang dikehendaki. Akibat akta ini dilihat sebagai alat untuk kerajaan menjaga survival politik mereka dan oleh kerana ISA ini dilihat terlampau zalim maka wujudlah desakan daripada GMI agar kem tahanan Kemunting ini ditutup kerana menjadi pusat penderaan mental dan fizikal kepada tahanan ISA. Jadi jika PDRM meminta agar IPCMC ini dikaji agar ianya tidak menzalimi pihak polis, rakyat Malaysia khususnya keluarga tahanan ISA merayu kepada kerajaan agar akta yang zalim ini dikaji semula.

posted by Lidah Penghunus @ 4:00 PM   2 comments

2 Comments:

At 3:42 PM, Anonymous Anonymous said...

assalamu'alaikum

apa kabar, salam kenal dan terimakasih karena berkunjung ke blog saya.

wassalamu'alaikum

 
At 1:31 AM, Blogger Lidah Penghunus said...

waalaikum salam.

sykran. kalau nak tahu perkembangan semasa dari matra yang berbeza, selalula kunjungi blog saya ni.

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter