Wednesday, September 13, 2006

Mat Rempit yang terus dengan ciri-ciri Mat Rempit mereka.

Assalamualaikum.

Cerita usaha Putera Umno untuk berdampingan dan mendekati kumpulan Mat Rempit ini bermula pada malam ambang kemerdekaan baru sahaja berlalu apabila mereka berjaya menghimpunkan kumpulan Mat Rempit ini di kota raya Kuala Lumpur dalam rangka dan usaha mereka untuk mengubah tanggapan negatif masyarakat terhadap golongan yang bermotorsikal ini.

Malahan ada cadangan agar istilah Mat Rempit ditukarkan kepada istilah yang lebih elok untuk penggemar-penggemar motorsikal ini. Sedangkan istilah Mat Rempit itu sendiri ditujukan kepada penunggang-penunggang motorsikal yang berkelakuan melampau dijalanraya dengan memecut secara melulu dan membahayakan keselamatan pemandu serta penunggang yang lain. Disamping itu juga sekali dengan pakej Mat Rempit ini ialah mat-mat motor yang terlibat dengan pergaulan bebas, dadah serta arak.

Dalam pada Putera Umno bermegah-megah dengan mat-mat rempit mereka, akhbar hari ini mendedahkan bahawa perhimpunan mat rempit ini telah mengundang gejala-gejala sosial.

"Pegawai Bahagian Penguat kuasa Pejabat Agama Daerah Manjung, Mohd Zainudin Mohamed Zaini, berkata pihaknya menerima aduan daripada pentadbir Masjid Teluk Muroh, Teluk Batik bahawa ada antara remaja yang ditugaskan membersihkan kawasan masjid itu berendam dalam kolah tempat mengambil air sembahyang.Katanya, pihaknya juga menahan lapan remaja lelaki dan perempuan bukan muhrim berusia antara 15 hingga 19 tahun yang mendakwa menyertai ekspedisi itu kerana tinggal dalam dua bilik di hotel terbabit.Beliau berkata, dalam serbuan jam 4 pagi itu, semua lapan remaja berkenaan dipercayai sedang tidur dalam keadaan mabuk dan perkara itu sahkan oleh mereka sendiri selain menemui dua botol arak.Katanya, dalam serbuan pertama yang dibuat di Hotel Villa Inn di Lumut itu pihaknya mendapati ada sebuah bilik dikongsi tiga lelaki bersama seorang remaja perempuan dan semuanya berusia 19 tahun.“Remaja berkenaan dikenal pasti berasal dari Kuala Lumpur, Selangor dan Kedah dan mereka menunjukkan surat penyertaan mereka ke ekspedisi itu,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam" Berita Harian - 13 September 2006

Sebenarnya usaha Putera Umno untuk mendekati golongan mat rempit ini adalah sesuatu yang baik dan harus dipuji. Namun begitu sepatutnya Putera Umno harus terlebih dahulu menggunakan pendekatan islam serta mengikis sifat-sifat negatif mat rempit yang ada pada diri mereka, menukarkan imej mereka daripada mat rempit kepada kumpulan penggemar motorsikal yang benci kepada maksiat. Kerana jika Putera Umno terus mengiktiraf mereka sebagai Mat Rempit maka mereka akan berterusan dengan sifat-sifat yang negatif itu. Dan semestilah elemen-elemen islam itu haruslah diterapkan secara berhikmah kedalam diri mereka.

posted by Lidah Penghunus @ 5:15 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter