Thursday, September 07, 2006

Kelantan terus buktikan kecemerlangan bersama islam.

Assalamualaikum.

Akhbar hari ini memaparkan tentang teguran ketua audit negara kepada beberapa buah negeri yang lemah dalam perlaksanaan dan pemantauan projek kerajaan negeri hingga menyebabkan negara rugi berjuta-juta ringgit.

"Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang, dalam laporannya menegur perkara itu kerana terlalu kurang aspek penyeliaan projek yang dilaksanakan.Beliau memberi contoh Kedah dan Perak yang gagal memanfaatkan peruntukan dan menyiapkan projek dalam tempoh yang ditetapkan.Walaupun memuji kebanyakan kerajaan negeri kerana berjaya merancang projek dengan baik, beliau kecewa dengan kelemahan itu masih wujud sedangkan ditegur berulang kali" Berita Harian - 6 Ogos 2006.

Selain daripada dua negeri yang disebut di atas, Serawak, malahan Selangor yang diisytiharkan kononnnya negeri maju baru-baru ini juga turut mendapat teguran daripada ketua audit negara atas kelemahan mereka mentadbir perbelanjaan pembangunan. Apapun sejambak tahniah diucapkan kepada kerajaan negeri Kelantan kerana negeri pimpinan ulama' ini tidak termasuk dalam senarai negeri-negeri yang kena tegur. Ini membuktikan walaupun negeri Kelantan bukanlah negeri yang mewah dan maju, namun dengan slogan membangun bersama islam, melalui prinsip melaksanakan amanah yang diturunkan oleh Allah, maka kerajaan negeri dibawah Pas ini sedaya-upaya melaksanakan projek-projek pembangunan ini agar ianya dapat dimanfaat untuk kepentingan rakyat Kelantan.

Kesungguhan kerajaan negeri untuk membantu rakyat ini terus terbukti apabila sebaik sahaja belanjawan 07, diumumkan yuran bagi perperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM dimansuhkan, maka kerajaan negeri terus mencadangkan supaya yuran perperiksaan bagi sekolah-sekolah bawah Yayasan Islam Kelantan turut dimansuhkan. Sebelum ini kita sering mendengar perlaksanaan kerja lima hari seminggu, cuti bersalin 90 hari dan beberapa lagi perkara yang dilaksanakan oleh kerajaan negeri bawah Pas, sedikit demi sedikit telah diikuti oleh kerajaan pusat dan kita menyambut baik langkah kerajaan pusat meniru apa yang baik untuk rakyat. Dan kini apa sahaja yang baik daripada kerajaan pusat, tanpa berlengah kerajaan Pas negeri akan terus mengikutnya untuk kepentingan rakyat khususnya bagi yang berpendapatan rendah.

posted by Lidah Penghunus @ 12:09 AM   2 comments

2 Comments:

At 9:04 AM, Blogger Youtea said...

hei kunjungan balik n terima kasih sudah mampir lam kenal... sring mampir ya..

 
At 9:44 PM, Anonymous Anonymous said...

Salam dari pulau Tarakan, Jayalah Islam

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter