Sunday, September 17, 2006

Tema ‘Keranamu Malaysia’ akan ditukar tahun depan

Assalamualaikum.

Sebelum ini selama lebih enam tahun lamanya sambutan hari kebangsaan di negara kita menggunakan ungkapan 'Keranamu Malaysia' sebagai tema sambutan. Sebagaimana yang kita maklum bahawa tema 'keranamu Malaysia ini bermula sejak era Tun Dr Mahathir sebagai perdana menteri dahulu dan jika kita masih ingat pada era tersebut ada suara-suara nakal yang mengubah ungkapan 'Keranamu Malaysia' kepada 'Keranamu Mahathir' sebagai sindiran kepada kezaliman Tun sebagai perdana menteri ketika itu. Tidak cukup dengan tema berkenaan wujud pula lagu bertajuk 'Keranamu Malaysia' yang mendapat teguran kerana terdapat unsur-unsur syirik kerana seolah-olah menafikan kuasa Allah dalam mengurniakan rezeki dan kemajuan.

Sedar tidak sedar sudah lebih enam tahun rupanya ungkapan 'Keranamu Malaysia' ini menjadi tema untuk hari kemerdekaan negara. Ianya sebenarnya pernah juga bersarang dalam fakulti minda saya sendiri mengapa tema hari kemerdekaan ini sama sahaja tiap tahun, tidak ditukar dengan tema yang lain? Setelah enam tahun menggunakan tema 'Keranamu Malaysia, akhirnya akhbar hari ini Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim mengeluarkan kenyataan bahawa tema sambutan Hari Kemerdekaan 'Keranamu Malaysia' akan ditukar pada tahun depan bagi memastikan ia disambut dengan lebih meriah dan bermakna.

"Pada tahun depan, kita akan tentukan tema perayaan yang baru dan tidak lagi menggunakan tema Keranamu Malaysia yang telah diguna lebih enam tahun. Ini juga termasuk simbol yang diguna pakai pada setiap sambutan sebelum ini" Utusan Malaysia - 17 September 2006.

Kebetulan pada tahun ini adalah tahun kemuncak kebangkitan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir mengkritik kerajaan yang sekarang di bawah Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai perdana menteri. Sebelum ini ada cadangan agar lapangan terbang antara bangsa KLIA di Sepang ditukar kepada sempena nama Tun Dr Mahathir sebagai menghargai sumbangan beliau yang mengilhamkan pembinaan lapangan terbang berkenaan, namun cadangan berkenaan telah oleh ahli-ahli parlimen barisan nasional sendiri.

Ketika waktu dahulu perlaksanaan bahasa baku yang diilham oleh DAto' Seri Anwar Ibrahim semasa beliau menjadi timbalan perdana menteri telah dimansuhkan oleh kerajaan yang dipercayai bertujuan untuk membuang perkara-perkara yang berkaitan dengan Dato' Seri Anwar Ibrahim. Mungkinkah penukaran tema 'Keranamu Malaysia' yang digunakan sejak zaman Tun ini juga bertujuan untuk membuang terus imej yang berkaitan dengan Tun Dr Mahathir yang kini mereka anggap pengacau dalam kerajaan Umno dan Barisan Nasional.

posted by Lidah Penghunus @ 5:37 PM   1 comments

1 Comments:

At 8:59 AM, Blogger areyoung said...

Pemerhatian yang bernas! ; )

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter