Thursday, January 03, 2008

Perangi rasuah 'jerung' habis-habisan.

Assalamualaikum.

Rasuah ‘ikan bilis’ jejas imej negara.
KUALA LUMPUR 2 Jan. – Badan Pencegah Rasuah (BPR) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) turut menumpukan kepada kes rasuah ‘jalanan’ atau ‘ikan bilis’ dalam usaha membanteras gejala rasuah dan penyelewengan di peringkat bawahan.
Pengarahnya yang baru, Moh Samsudin Yusof berkata, rasuah ‘ikan bilis’ melibatkan pemberian dalam jumlah yang kecil kepada pegawai penguat kuasa yang bertugas sama ada di kaunter-kaunter atau di jalan raya.
“Ia boleh menjejaskan kredibiliti BPR sekali gus mencalarkan imej negara di mata luar dan kes sebegini sering dipandang ringan, tetapi jika dibiarkan akan berlarutan dan menjadi lebih parah,”

Beliau berkata, pencegahan awal harus dilaksanakan bagi mengekang penularan rasuah dalam masyarakat.
Katanya, dalam masa yang sama, BPR tidak menutup mata terhadap kes-kes besar berprofil tinggi yang melibatkan orang- orang besar dan kenamaan. Utusan Malaysia - 3 Januari 2008.


Jika hendak membenteras gejala rasuah sepatutnya BPR harus memerangi habis-habisan amalan rasuah berprofil tinggi atau yang disebut sebagai 'jerung' kerana amalan mereka yang termasuk di kalangan menteri inilah yang akan menjadi ikutan kepada rakyat bawahan iaitu golongan 'bilis.'

Jika pemimpin sudah mengamalkan rasuah, politik wang, adalah mustahil untuk rakyat bawahan tidak mengamalkan rasuah. Samalah juga dengan halnya sekarang ini, gejala seks bebas yang semakin membimbangkan di kalangan rakyat. Rupa-rupanya ianya juga menjadi amalan segelintir menteri di peringkat pusat.


Sidang video Datuk Seri Chua Soi Lek berkenaan perletakan jawatan beliau. Dipetik daripada Buletin Utama TV3

posted by Lidah Penghunus @ 11:41 PM   2 comments

2 Comments:

At 9:57 PM, Blogger hakim dirani said...

Saya setuju sangat, jerung tu yang kena utamakan dulu.

 
At 9:21 PM, Anonymous Anonymous said...

Gostei muito desse post e seu blog é muito interessante, vou passar por aqui sempre =) Depois dá uma passada lá no meu site, que é sobre o CresceNet, espero que goste. O endereço dele é http://www.provedorcrescenet.com . Um abraço.

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter