Thursday, June 12, 2008

Perihal gaji dua kali sebulan.

Assalamualaikum.

Berkenaan cadangan untuk membayar gaji kakitangan awam dengan cara ansuran dua kali sebulan bagi saya ianya sebenarnya tidak membantu dalam mengurangkan beban rakyat khususnya penjawat awam kesan daripada kenaikan harga minyak. Kerana walaupun dua kali sebulan kadar yang dibayar oleh kerajaan itu tetap sama dan kenaikan-kenaikan yang ditanggung oleh mereka juga tetap sama, tidak berkurang.

Apabila gaji diterima secara dua bulan ansuran ini juga mungkin akan menyulitkan mereka dalam mengurus kewangan bulanan mereka iaitu dari segi pembayaran-pembayaran yang harus dibuat setiap bulan. Tambahan perlaksanaannya ini mungkin akan menambahkan lagi kos kerana kerja-kerja membayar gaji perlu dibuat dua kali sebulan berbanding sekali sebelum ini. Ini ditambah pula jika kerajaan bercadang untuk mengeluarkan slip pembayaran gaji setiap kali pembayaran dibuat.

Maka akan bertambah-tambahlah kos pengurusan dan seterusnya matlamat untuk mengurangkan kos tidak akan tercapai. Jadi kita minta agar kerajaan kaji balik perlaksanaan ini. Jika benar-benar kerajaan ingin bantu rakyat adalah lebih baik diturunkan sahaja harga minyak seperti sediakala.

posted by Lidah Penghunus @ 10:54 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter