Wednesday, June 18, 2008

Undi tidak percaya terhadap Pak Lah.

Assalamualaikum.

KUALA LUMPUR: Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, mencabar Datuk Seri Anwar Ibrahim meletak jawatan sebagai Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), jika Barisan Nasional (BN) masih berkuasa selepas 16 September ini.
Khairy berkata, beliau membuat cabaran itu kerana Anwar mendakwa kononnya BN akan kehilangan kuasa pada tarikh itu berikutan lebih 30 Ahli Parlimen BN akan melompat parti untuk menyertai Pakatan Rakyat.
"Saya mencabar Anwar meletak jawatan sebagai penasihat PKR jika BN masih berkuasa pada 17 September. Ini kerana beliau gagal menepati janjinya kepada penyokongnya," katanya dalam blog miliknya Rembau.net. Berita Harian - 18 Jun 2008.

Ketika Khairy mencabar Dato' Seri Anwar meletakkan jawatan, sebuah komponen Barisan Nasional di Sabah Parti Maju Sabah (SAPP)telah merancang untuk membuat usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi pada persedangan Dewan Rakyat yang dijadualkan Isnin depan.

Dua Ahli Parlimen mewakili Parti Maju Sabah (SAPP) hari ini mengumumkan akan menyokong usul undi tidak percaya kepada kepemimpinan Perdana Menteri, di Dewan Rakyat, Isnin ini.
Mereka ialah Ahli Parlimen Tawau, Datuk Chua Soon Bui dan Ahli Parlimen Sepanggar, Datuk Eric E Majimbun yang menang tiket Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum, baru-baru ini. Berita Harian Edisi Mutakhir - 18 Jun 2008.

Ini adalah kali pertama dalam sejarah demokrasi di negara ini apabila Perdana Menteri dicabar melalui undi tidak percaya oleh ahli parlimen BN sendiri. Dijangkakan usul ini akan mendapat sokongan daripada ramai ahli Dewan Rakyat. Di sini kita dapat mengagak antara mereka yang akan memberikan sokongan yang pertama sekali sudah tentulah wakil rakyat pembangkang daripada Pakatan Rakyat.

Jika mereka yang dalam Barisan Nasional pula selain daripada ahli parlimen daripada Sabah dan Serawak, kita menjangkakan bahawa Mukhriz Mahathir, Ku Li beserta beserta pengikut mereka akan menyokong usul tersebut. Tidak mustahil ahli parlimen daripada MCA dan MIC juga akan menyokong usul ini kerana semasa kempimpinan Pak Lah lah prestasi parti mereka merosot dalam pilihanraya kali ini. Ini belum masuk lagi mereka yang tidak menyenangi kempimpinan Pak Lah secara senyap-senyap.

Jika usul ini menjadi kenyataan dan berjaya maka akan berakhirlah karier Pak Lah dalam politik dan Khairy Jamaluddin menantu Pak Lah akan hilanglah tempat untuk menongkat langit.

posted by Lidah Penghunus @ 6:04 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter